راهنمای ثبت نام در سایت معمای شاه          ا          جدول پخش         ا         ورود به سایت

               

 

امروز : جمعه, 01 بهمن 1395

آخرین بروزرسانی در 6 ساعت و45 دقیقه قبل .

در حال حاضر 36 مهمان و بدون کاربر آنلاین داریم.

مدیر آنلاین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



تفاوت‌های دو سریال ویدئویی و تلویزیونی/ قیاس ناعادلانه و گمراهی مخاطب!


نگاهی اجمالی به «شهرزاد» و «معمای شاه»

تفاوت‌های دو سریال ویدئویی و تلویزیونی/ قیاس ناعادلانه و گمراهی مخاطب!

معمای شاه به تاریخ نگاهی «تحلیلی» دارد و شهرزاد گاهی «نوستالژیک» که این نگاه دومی هیچ گاه نمی‌تواند مخالفی جدی برای سریال به همراه داشته باشد.
شبکه یک سیما از ۱۵ آبان امسال شاهد پخش سریالی جدید با نام «معمای شاه» است. نام «محمد رضا ورزی» به عنوان کارگردان و نویسنده در عنوان بندی سریال درج شده است. بینندگان سیما پیش‌تر این نام را عنوان بندی چند سریال تاریخی دیگر تلویزیون همچون: سال‌های مشروطه، تبریز در مه، پدر خوانده، عمارت فرنگی و... هم دیده است.
آغاز نمایش سریال «معمای شاه» همزمان شد با توزیع سریال «شهرزاد» ساخته حسن فتحی. هر دو سریال در فضای تاریخی نسبتاً مشابهی قصه خود را روایت می‌کنند و همین مسئله سبب شده خواه ناخواه مقایسه‌ای میان این دو اثر تلویزیونی شکل بگیرد. مشخص است که در چنین مقایسه‌ای کفه ترازو به سمت «شهرزاد» سنگین‌تر باشد. حالا چند وقتی است بینندگان به این مقایسه پرداخته و در طرف دیگر ماجرا برخی کارشناسان این حوزه نیز در مقام مقایسه این دور اثر با یکدیگر قلم فرسایی می‌کنند. اما به دلایل مختلفی انجام چنین مقایسه‌ای اشتباه است و این دو سریال به هیچ وجه قابل قیاس با هم نیستند.
برخی از دلایل این امر به شرح زیر است:

وفاداری به تاریخ یا بی توجهی؟

مهم‌ترین تفاوت دو سریال «شهرزاد» و «معمای شاه» نحوه نگاه آن‌ها به مسئله‌ای به نام تاریخ است. معمای شاه روایت گر دوره‌ای خاص و پُر تلاطم از تاریخ معاصر ایران است که از سه سال آخر حکومت محمد رضا پهلوی آغاز و تا انقلاب ۵۷ ادامه می‌یابد. در نقطه مقابل شهرزاد روایت قصه‌ای عاشقانه است که در بخشی از ماجرا با وقایع سال‌های پُر تلاطم ۱۳۳۲ و کودتا علیه دکتر مصدق تلاقی پیدا می‌کند. حسن فتحی از این دوره تاریخی صرفاً به عنوان یک «بستر» استفاده کرده تا داستانش را روایت کند. همین مسئله امکانات فراوانی در اختیارش قرار می‌دهد. مثلاً دیگر لازم نیست به روایت‌ها و ماجراهای تاریخی وفادار بماند، توالی و تداوم وقایع را حفظ کند، اعمال و رفتار شخصیت‌های اصلی را مورد نظر قرار دهد تا بعداً از سوی بینندگان به تحریف تاریخ متهم نشود. اما معمای شاه به واسطه روایت این دوره تاریخی پُر تلاطم مجبور به در نظر گرفتن مسائل مختلفی است. مثلاً کارگردان نمی‌تواند درخصوص شخصیت‌های سیاسی اصطلاحاً «پرش» داشته باشد. نمی‌تواند بسیاری از اتفاق‌ها در نظر نگیرد و حتی گاهی مجبور است توالی زمانی برخی رویدادها را به صورت «ساعت به ساعت» روایت کند؛ مانند اتفاقی که طبق اظهارات سازندگان سریال درباره قسمت‌های مرتبط با کودتای ۲۸ مرداد رخ داده و ماجرا در محدوده ساعت هم طبق مستندات روایت شده است.
تاکنون هشت قسمت از سریال معمای شاه پخش شده و سریال تازه از نظر مقطع تاریخی به آذر سال ۱۳۲۲ رسیده است. یعنی به طور متوسط در هر دو قسمت یکسال از داستان روایت شده است.
در نقطه مقابل سریال شهرزاد چنین محدودیتی را ندارد و حتی می‌تواند بدون در نظر گرفتن توالی دقیق زمان و مکان، قصه محوری خود را روایت نموده و برای جذاب‌تر شدن داستان، قصه‌های فرعی را به آن اضافه کند.

مسئله مهم هر یک از سریال‌ها چیست؟
در سریال‌هایی از جنس معمای شاه مسئله مهم «روایت دقیق تاریخ» و شخصیت‌های مرتبط با آن است. چنین سریالی که درباره زندگی محمد رضا شاه ساخته شده نمی‌تواند حضور شخصی مانند فردوست و پرون را نادیده بگیرد. حداکثر جهش سریال، عدم نمایش جزئیات زندگی خانوادگی دربار است. مثلاً تا اینجای کار هیچ گاه ندیده‌ایم محمد رضا با دخترش شهناز بازی کند و زمانی چند دقیقه‌ای را به او اختصاص دهد چرا که فشردگی زمانی، اجازه پرداختن به این جزئیات را نمی‌دهد. حتی بخش داستانی معمای شاه که با حضور «خانواده دکتر وزیری» شکل گرفته هم این روزها با انتقاد برخی بینندگان مواجه شده و عنوان می‌کنند «این که معمای شاه نیست، معمای وزیری است!» حال آنکه سازنده سریال با گنجاندن این بخش در داستان تلاش کرده فضایی دراماتیک را در اثر ایجاد نماید تا بخش دربار خسته کننده نشود.
حالا این وضعیت را مقایسه کنید با سریال شهرزاد که فارغ از این محدودیت می‌تواند بر روی شخصیت‌های خود تمرکز کند، آن‌ها را پردازش کند، وارد مناسبات خرد و کلان آن‌ها شود و به مرور تصویری کامل از آن‌ها به بیننده ارائه نماید.

 

نگاه به تاریخ مهم است
پیام و موضوع محوری سریال شهرزاد را می‌توان اینگونه خلاصه کرد: «ورود به سیاست لوازمی دارد که اگر کسی دارای آن لوازم نباشد، ممکن است همه چیزش را از دست بدهد. حتی زن و عشقش را!». سریال ناخودآگاه به بیننده خود این حس را القا می‌کند که اگر سر از کار سیاست و مناسبات قدرت در نمی‌آورد، بهتر است وارد این وادی نشود. دوره تاریخی هم فرقی نمی‌کند و حتی می‌تواند چنین رخدادی در «دوران معاصر» برای افراد پیش بیاید. این پیام و مضمون به شدت انسانی است و در لایه‌های مختلف فردی و شخصی، بیننده را درگیر می‌کند.
سریال معمای شاه پیامی از این جنس ندارد بلکه قرار است روایتگر وابستگی یک خاندان به بیگانه باشد که به واسطه این وابستگی، فرصت‌های طلایی مختلفی از دست رفته و کشور دچار مشکلات عدیده شده است. در چنین حالتی بیننده با «پیام‌های مختلف» مواجه است. از نقش بیگانه در کشور تا بی کفایتی مسوولان داخلی، سست بودن مردم در دفاع از شخصیت‌های ملی، خطر تفرقه، مبارزه آزادیخواهان و... برخلاف سریال شهرزاد که صرفاً با تماشای چند قسمت اولیه می‌توان پیام و مضمون آن را دریافت کرد، در معمای شاه باید حداقل نیمی از داستان پخش شود تا این مضامین یک به یک خود را نشان داده و با بیننده ارتباط برقرار کنند.

 

شهرزاد مخالف جدی ندارد
سریال معمای شاه در پنج قسمت ابتدایی خود به دوران حکومت رضاخان پرداخت. نمایش صحنه‌هایی مانند استعمال تریاک، خشونت کلامی، خشونت فیزیکی و... در رضاخان با آنکه به صورتی بسیار محدود و تعدیل شده صورت گرفت، واکنش‌های منفی برخی بینندگان در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت. البته آنچه در معمای شاه نمایش داده شده، ذره‌ای از اتفاق‌هایی که در دوران رضاخان رخ داده نیست اما برخی بینندگان و شاید بهتر است بگوییم علاقه مندان پهلوی، به شدت نسبت به این مسئله موضع داشته و علیه سریال فضاسازی کردند. تصور عمومی از دوران پهلوی در نزد عده‌ای این است که در آن دوران مملکت آباد و آزاد بود و کشور دست کمی از ممالکت متمدن و جهان اول نداشت. حالا اگر سریالی تلویزیونی بخواهد به تحلیل و نقض این باور اشتباه بپردازد، قطعاً با هجمه و مخالفت‌های فراوان مواجه می‌شود. البته شکی نیست که معمای شاه می‌توانست با پروداکشن و صحنه پردازی‌های گسترده به انتقال پیام خود کمک کند و شکل فعلی ارائه پیام چندان کامل نیست اما همین که سریالی بخواهد «اسطوره شکنی» کند و ضعف‌های رضاخان در بحبوبه جنگ جهانی دوم را به تصویر بکشد، قطعاً واکنش‌هایی را به دنبال خواهد داشت حال آنکه حسن فتحی در شهرزاد با چنین مشکل و مسئله‌ای مواجه نبوده و بخش تاریخی سریالش، مخالفت و انتقادی را برانگیخته نکرده است چون اساساً به مسئله حساسی در آن پرداخته نشده است. در یک کلام، معمای شاه به تاریخ نگاهی «تحلیلی» دارد و شهرزاد گاهی «نوستالژیک» که این نگاه دومی هیچ گاه نمی‌تواند مخالفی جدی برای سریال به همراه داشته باشد.
البته حسن فتحی خود در سریال «روشن‌تر از خاموشی» هم تجربه ساخت سریالی تاریخی شخصیت محور را داشته که اتفاقاً این سریال به نسبت آثار دیگر او همچون: قهرمانان نمی‌میرند، شب دهم، زمانه و مدار صفر درجه با استقبال کمتری مواجه شد. بیننده تلویزیون اساساً روایت «عاشقانه» را دوست دارد و حتی در سریال‌های معاصری همچون: دلنوازان، فاصله‌ها، آوای باران و... یک مضمون عاشقانه با اقبال فراوانی از سوی بیننده مواجه می‌گردد. اما معمای شاه برای روایت داستان‌های عاشقانه‌اش که عمدتاً در محدوه دربار رخ می‌دهد، نیازمند رعایت خط قرمزهای فراوانی است تا قصه از مسیر اصلی خود خارج نشود.

 

بازیگران شهرزاد بهترند
سریال «معمای شاه» روایت گر زندگی محمد رضا پهلوی است. در چنین سریالی مسئله مهم در بخش انتخاب بازیگر، یافتن چهرهایی است که حداکثر شباهت را به نقش‌ها داشته باشند. بخش عمده‌ای از نقش‌ها نیز در محدوده دربار رخ می‌دهد و باید در این بخش شباهت‌ها زیاد باشد تا بیننده سریال را باور کند.

در شهرزاد چنین محدودیتی وجود ندارد و بر همین اساس می‌توان هر بازیگری را با اندکی گریم، به چهره شخصیت‌های آن دوره نزدیک کرد. البته عدم صراحت تاریخی شهرزاد و نپرداختن به یک دوره تاریخی خاص و حتی کوتاه بودن زمان تولید، انگیزه‌های بیشتری را در بازیگران برای همراهی ایجاد می‌کند.
مسئله مهم دیگر حضور چهره‌های سرشناس در سریال شهرزاد است. در سریال معمای شاه به اقتضاء داستان ۸۰ بازیگر اصلی و ۵۲۰ بازیگر فرعی حضور دارند. به دلیل روایت مقطعی ۴۰ ساله در سریال، هم با تنوع بازیگر و هم با تنوع گریم در این اثر مواجه هستیم اما در نقطه مقابل، در اثر نمایشی حسن فتحی تعداد محدودی از بازیگران شاخص و چهره برای مقطعی دوساله از نظر تاریخی انتخاب شده و مقابل دوربین رفته‌اند. بدیهی است بینندگان سیما با چهره‌هایی از این دست ارتباط سریع‌تری می‌گیرند حال آنکه برای برقراری ارتباط با بازیگران معمای شاه که قرار است در مقاطع مختلفی دیده شوند، نیاز به زمان بیشتری است تا آن‌ها در گریم‌های دهه‌های مختلف دیده شوند.

 

تفاوت قالب و مدیوم
سریال معمای شاه برای تلویزیون تولید شده که مخاطبی میلیونی دارد. سریال شهرزاد در شمارگان ۵۰۰ هزار نسخه توزیع می‌شود. سریال اول «رایگان» است و سریال دوم به واسطه نیاز به پرداخت پول، در میان قشری از جامعه بیننده جدی دارد که حاضرند برای محصولات فرهنگی پول پرداخت نمایند. البته به دلیل بافت مخاطب دوم و تعلق آن‌ها به جامعه شهری و طبقه متوسط به بالا، اظهار نظرهای بیشتری از مردم درباره شهرزاد می‌شنویم اما در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک که سیستم توزیع شبکه نمایش خانگی چندان گسترده نیست، بیننده پر و پا قرصی برای این آثار وجود ندارد و اگر هم هست، بیشتر از راه «نسخه غیرقانونی» به تماشای آن می‌نشینند و پولی بابت آن پرداخت نمی‌کنند.

مخاطب عام معمای شاه دوست دارد تاریخ را به صورت ساده بشنود و آرام آرام قصه‌ای را دنبال کند. البته مسئله مهم و جدی‌تر این است که سازندگان این دو سریال هر دو از چهره‌هایی هستند که رشد و پیشرفتشان در تلویزیون اتفاق افتاده و از این منظر سرمایه‌های صدا و سیما محسوب می‌شوند و در هر قالبی که فعالیت کنند، باعث رشد و بهبود آن عرصه خواهند شد. امید است هر دو سریال بتوانند در میان مخاطبان خود موفق و مؤثر باشند.

سینماپرس ـ 11 دی 1394

.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

دیدگاه‌ها   

/ #18 سحر 1395-08-16 14:14
به نقل از ایرانی:
یعنی چون سریال شما داره تاریخو مو به مو روایت میکنه نباید جذابیت و کشش داشته باشه، نباید اصول هنری توش رعایت شده باشه، دیالوگ ها باید گل درشت و بی سروته و شعاری باشن، بازیگرا مصنوعی مصنوعی باشن، روایت داستان شلخته باشه، کلیشه توش فریاد بزنه آره ؟؟؟؟ یه جوری دلیل آوردی انگار سریالی که تاریخو روایت میکنه ندیدیم...شاهکار مختارنامه یا درچشم باد رو با معمای شاه مقایسه کن...یا کمال الملک استاد حاتمی...اصلا قابل قیاس هستند؟؟؟
این که میگید از سریال تعریف میشه خودت خندت نمیگیره؟؟؟ واقعا چند درصد مخاطبا راضی اند؟؟؟ نمیگم افراد متخصص چون میگید مخاطب عام مورد نظرمون بوده...ولی مردم عادی نظرشون چیه هان؟؟؟ همون قسمت اول که شاه به فردوست گفت «تو دوست دوران کودکی من بودی»فهمیدم که یه شاهکار دیگه از آقای ورزی توراهه...یه شاهکار مثل تبریز در مه!!!
ای کاش این بودجه رو میدادن به آقای میر باقری تا بالاخره سلمان فارسی رو بسازن و مارو از شر سریال های به اصطلاح الف ویژه ی چرت راحت کنن...مردیم از بس منتظر سلمان موندیم


مدیر سایت: دوست گرامی کمال الملک یک فیلم سینمایی بود و معمای شاه سریالی تلویزیونی. مقایسه این اثر با مختارنامه هم درست نیست و شما باید معمای شاه را با سریال های مشابه اشان که به روایت تاریخ پهلوی پرداخته اند مقایسه کنید تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود. علت ذکر آن دیالوگ در ابتدای سریال، معرفی موجز برخی شخصیت ها است.

به نقل از ایرانی:
یعنی چون سریال شما داره تاریخو مو به مو روایت میکنه نباید جذابیت و کشش داشته باشه، نباید اصول هنری توش رعایت شده باشه، دیالوگ ها باید گل درشت و بی سروته و شعاری باشن، بازیگرا مصنوعی مصنوعی باشن، روایت داستان شلخته باشه، کلیشه توش فریاد بزنه آره ؟؟؟؟ یه جوری دلیل آوردی انگار سریالی که تاریخو روایت میکنه ندیدیم...شاهکار مختارنامه یا درچشم باد رو با معمای شاه مقایسه کن...یا کمال الملک استاد حاتمی...اصلا قابل قیاس هستند؟؟؟
این که میگید از سریال تعریف میشه خودت خندت نمیگیره؟؟؟ واقعا چند درصد مخاطبا راضی اند؟؟؟ نمیگم افراد متخصص چون میگید مخاطب عام مورد نظرمون بوده...ولی مردم عادی نظرشون چیه هان؟؟؟ همون قسمت اول که شاه به فردوست گفت «تو دوست دوران کودکی من بودی»فهمیدم که یه شاهکار دیگه از آقای ورزی توراهه...یه شاهکار مثل تبریز در مه!!!
ای کاش این بودجه رو میدادن به آقای میر باقری تا بالاخره سلمان فارسی رو بسازن و مارو از شر سریال های به اصطلاح الف ویژه ی چرت راحت کنن...مردیم از بس منتظر سلمان موندیم


مدیر سایت: دوست گرامی کمال الملک یک فیلم سینمایی بود و معمای شاه سریالی تلویزیونی. مقایسه این اثر با مختارنامه هم درست نیست و شما باید معمای شاه را با سریال های مشابه اشان که به روایت تاریخ پهلوی پرداخته اند مقایسه کنید تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود. علت ذکر آن دیالوگ در ابتدای سریال، معرفی موجز برخی شخصیت ها است.

عزیزم شما که به سریال تاریخی علاقه نداری چرا اصلا نگاه می کنی و برای اومدن تو سایت معمای شاه وقت می زاری شما برو شهرزاد رو ببین بیخیال تاریخ زمان پهلوی بشو . البته من طرفدار هر دو سریال هستم . من نمی دونم کسایی که علاقه به این سریال و تاریخ ندارن خوب چرا نگاه می کنن.
نقل قول کردن
/-1 #17 ناشناس 1395-02-06 11:02
سحرخانم این شماییدکه درست کامنت را نخوندید اون کامنت اصلا هم راجع به کلیت سریال کیمیا نبودبلکه در مورد عشقی بود که تو سریال بود وگفتند که آبکی وسفارشیه وگفتند مردم باهر عشقی ارتباط برقرار نمیکنند منم اگه گفتم یک عده همیشه فکر میکنند که عشق بین یک مشت بچه سوسوله برای اینکه درمورد خیلی از سریالهای دیگه ونه فقط کیمیاهم که عشقب ین افراد مذهبی بود این کلمه عشق سفارشی رازیاد شنیدم مثل کلمه فیلمهای سفارشی که در دفاع از ارزشها هستندمیدوند چیه خیلی ازحرفهایی که توشهرزاد توسط شهرزاد زده میشه همون حرفهای کیمیاست مثل حرف شهرزاد که میخواد قباد درمقابل عموش به ایسته کیمیاهم از آرش به نوعی دیگه تاین را میخواد هردوشون از شوهراشون میخواستند که ددرمقابل ظلم وایستند یا اینکه هردوشوندنبال کار بیرون از خونه بودند اما همه این کارها ورفتارهارا برای شهرزاد مجاز میدونستند وبهش حق میدادند اما به کیمیا نه چرا چون کیمیا چادری بود وسریالشم مال تلویزیون بودهمه ازش ایراد میگرفتند هرچند خیلی از رفتارای غلط کیمیا متال قبل چادری شدنشبود اما متاسفانه همه به چادرش نسبت دادندکج فهمی خودشون را گذاشتند به پای کیمیا درضمن کجای کامنت من بوی تفرقه میده تازه مقایسه فقط بین شهرزاد ومعمایشاه نبود اگر تو اون کامنتی که من مثالش را زدم دقت میکردید متوجه میشدید که کیمیا را مثال زدند .
نقل قول کردن
+3/-2 #16 سحر 1394-12-09 01:03
مشکل ناشناس هم اینه که کامنت درست نخونده کامنت درباره کلیت سریال کیمیا بود نه کاراکترها اقا وخانم سنگی هم مخاطب داشت اما محتوانه معمای شاه هرچی باشه ازکیمیا خیلی بهتره چون هدفش به تصویرکشیدن تاریخ بود اما کیمیا به هیج کدوم ازاهدافش نرسید چون توپیج سریال کامنت ها پاک میشد وتومام سایت ها اکثریت ناراضی وقتی از سرمایه ملت سریال میسازن باید به همه سلیقه ها باید توجه کنن ازمدیرسایت خواهش میکنم کامنت هایی که بوی تفرقه میدن روتاییدنکنن مخصوصا دین ومذهب چرا که همه مسلمان هستن ومذهب روقبول دارن
نقل قول کردن
+2/ #15 شهرزاد 1394-12-08 14:23
وای که چه قدر با کامنت ناشناس خندیدم بچه مذهبی چیه خود سریال گند زد به انقلاب وجنگ مخصوصا جنگ سال اول جنگ بادست خالی مردم خرمشهرمقاومت کردن اون وقت توکیمیا دست همه ارپی جی بود شخصیتاش که دیگه بماند درضمن این جا تفاوت شهرزاد ومعمای شاه نه چیزگاهی اوقات دیگه داشتن مخاطب به دلیل محتوایه سریال نیست ازسرعادت یا بیکاری یا سوتی گرفتن به هرحال صد قسمت سوتی داد رکورد شکست کیمیا توسوتی عشق بچه مذهبی سوسول این الفاظ مسخره روبرنمیداره کارگردان کاردرست و فیلنامه قوی میخواد برای به تصویرکشیدن عشق
نقل قول کردن
+2/ #14 شهرزاد 1394-12-08 14:12
سریال سفارشی وهمین طور محتوا جه ربطی داره به مذهبیا عجب ادم متوهمی پیدا میشن اره خیلیییییییی مخاطب داشت واسه سوتی گرفتن
نقل قول کردن
/-4 #13 ناشناس 1394-11-30 13:23
تافاقا سریال کیمیا خیلی هم پر مخاطب بوده حالا دلیل نمیشه چون باب میل شما نبوده بگید عشق سفارشی مشکل شماها اینه که فکر میکنید عشق فقط بین یک مشت بچه سوسول هست ومذهبیها چیزی از عشق نمیفهمند برای همین هم خیلیها تو کیمیا دوست نداشتند پیمان به کیمیا برسه وعاشق آرش بودند هرچند اگر نشون میدادند که آرش همتغیر میکنه ودوباره به کیمیا برمیگرده خوب بود اما عشق پیمان هم سفارشی نیست واقعی هست .
نقل قول کردن
+6/-1 #12 یک دوست 1394-11-10 01:36
جناب مدیر سایت : مشکل سریال شما روایت تاریخ نیست ، چرا که در روایت تاریخ شیرینی وجود دارد به طعم واقعیت . مشکل ناپختگی وشتاب زیادی است که در روایت آن صورت گرفته ، مثلاً کسانی که کمی مطالعه داشته باشند می دانند رضا شاه تریاک می کشیده با وافور وحالت ایستاده چون اعتقاد داشته اگه بنشینه اونو ازپا می اندازه بعد از آن هم کمی کباب چنجه می خورده... اگر به درستی شخصیت رضا شاه پرداخت می شد و برای مردم این شخصیت جا می افتاد این انتقادات و مهمتر از همه این هیاهوی الکی که به نفع سلطنت طلبان هست راه نمی افتاد . بخشهای سریال فقط باز کردن مسئولیت از گردن است این خانونده وزیری هم هیچ کمکی به روند داستان نکرده چون نه خانواده متوسطی است که در آن شرایط زندگی کند (از قحطی و گرسنگی وشرایط سخت دوران اشغال بی خبر هستند ) و نه یک خانواده واقعی که بیننده را با روابط واقعی دربار آگاه کند در کارهای قبلی کارگردان مثل تبریز در مه قسمت هایی که می توانست جذابیت ایجاد کند سرسری رد می شد در غرب جذابیت در صحنه های جنگی است ولی ضعف این سریال همین صحنه ها بود و آن داستان تاریخی بدون جذابیت روایت شد درهرحال آقای ورزی با انتخاب موضوعات سریالهایش نشان داده که تاریخ خوان خوبی است اما همین سریال ها فقط موضوعات خوب تاریخی را از میدان بدر کرده ، متاسفانه ایشان کارگردان خوبی نیستند
نقل قول کردن
+8/ #11 ملیکا 1394-11-08 12:18
الان حرف من چه ربطی به نطام جمهوری اسلامی داره انگار شهرزاد پرازصحنه های بد که توتلویزون تولیدنشه یکم قبل ازجواب دادن فکر کن اره اولین سریالی که به شعورملت احترام گذاشته نباید تولید بشه شما هم دقیق همون جور که به حاج اقا حمله کردید به عارف لرستانی هم حمله میکنید
نقل قول کردن
+7/-1 #10 ملیکا 1394-11-03 10:51
چه بهتر که نیست مامیریم شهرزاد میبینیم شما ها هم با رسانه میلی تون خوش باشید وهمین طور پول بیت المال روحروم کنید

مدیر سایت: هر دو سریال متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران است و دیدنش باعث افتخار!
نقل قول کردن
/ #9 ایرانی 1394-11-01 14:09
دوست عزیز دموکراسیو تو سایتتون هم نمیتونید رعایت کنید؟؟؟؟ چرا نظر منو منتشر نمیکنی؟؟؟؟

مدیر سایت: دوست گرامی برخی نظرها با اندکی تاخیر منتشر می شود اما قالب نظرها در سایت درج می گردد. نظر شما هم امشب منتشر می شود
نقل قول کردن
+1/ #8 ایرانی 1394-11-01 11:58
چرا نظرمو نذاشتید؟؟؟؟؟


مدیر سایت: نظرها در حال انتشار است
نقل قول کردن
+5/-1 #7 ملیکا 1394-11-01 09:21
ربطی به محدودیت واین که شهرزاد نمایش خانگی ومعمای شاه تلویزیونی نداره انگار فراموش کردید حسن فتحی باهمین محدودیت تلویزیون بهترین سریال ها روساخته :lol:


مدیر سایت: بله دوست گرامی اما سریال شهرزاد قابل تولید در تلویزیون نبوده و نیست.
نقل قول کردن
+1/ #6 ایرانی 1394-11-01 09:02
ههههه
نقل قول کردن
+9/-1 #5 ایرانی 1394-11-01 08:59
یعنی چون سریال شما داره تاریخو مو به مو روایت میکنه نباید جذابیت و کشش داشته باشه، نباید اصول هنری توش رعایت شده باشه، دیالوگ ها باید گل درشت و بی سروته و شعاری باشن، بازیگرا مصنوعی مصنوعی باشن، روایت داستان شلخته باشه، کلیشه توش فریاد بزنه آره ؟؟؟؟ یه جوری دلیل آوردی انگار سریالی که تاریخو روایت میکنه ندیدیم...شاهکار مختارنامه یا درچشم باد رو با معمای شاه مقایسه کن...یا کمال الملک استاد حاتمی...اصلا قابل قیاس هستند؟؟؟
این که میگید از سریال تعریف میشه خودت خندت نمیگیره؟؟؟ واقعا چند درصد مخاطبا راضی اند؟؟؟ نمیگم افراد متخصص چون میگید مخاطب عام مورد نظرمون بوده...ولی مردم عادی نظرشون چیه هان؟؟؟ همون قسمت اول که شاه به فردوست گفت «تو دوست دوران کودکی من بودی»فهمیدم که یه شاهکار دیگه از آقای ورزی توراهه...یه شاهکار مثل تبریز در مه!!!
ای کاش این بودجه رو میدادن به آقای میر باقری تا بالاخره سلمان فارسی رو بسازن و مارو از شر سریال های به اصطلاح الف ویژه ی چرت راحت کنن...مردیم از بس منتظر سلمان موندیم


مدیر سایت: دوست گرامی کمال الملک یک فیلم سینمایی بود و معمای شاه سریالی تلویزیونی. مقایسه این اثر با مختارنامه هم درست نیست و شما باید معمای شاه را با سریال های مشابه اشان که به روایت تاریخ پهلوی پرداخته اند مقایسه کنید تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود. علت ذکر آن دیالوگ در ابتدای سریال، معرفی موجز برخی شخصیت ها است.
نقل قول کردن
+5/-1 #4 پرسشگر 1394-10-28 18:43
عوض این خزعبلات و فرار به جلو کمی هنر نمایشی و اصولی و بدون شعار زدگی یاد بگیرید . دیوار کجه ! اسمون صافه! پنجره بازه ! کتری روی گازه ! اینا نشد خرف
نقل قول کردن